MDF biedt deze hulp aan in de volgende gemeentes: Dronten | Lelystad | Zeewolde

Werkwijze algemeen maatschappelijk werk

Aanmelding

Als u zich aanmeldt (via de telefoon, op het open spreekuur of anders), bespreekt u uw hulpvraag met de maatschappelijk werker. Soms wordt dan duidelijk dat een andere instantie u beter kan helpen. De maatschappelijk werker verwijst u dan door. Misschien wilt u alleen informatie of heeft u een korte vraag. Dan beantwoordt de maatschappelijk werker uw vraag meteen. Heeft u behoefte aan uitgebreidere hulp. Dan nodigt de maatschappelijk werker u uit voor een intakegesprek. We proberen om dat gesprek binnen twee weken na uw aanmelding te houden. 

Intakegesprek

Tijdens het intakegesprek vertelt u uw problemen of vragen aan de maatschappelijk werker. Samen bespreekt u dan welke hulp het best bij u past. Soms is het nodig om samen met uw partner of het hele gezin gesprekken te voeren of deel te nemen aan een groep. Misschien zoekt u praktische begeleiding bij financiële vragen. Dan kan een vrijwilliger u extra ondersteunen naast de hulpverlening.

Na het intakegesprek begint de hulpverlening. 

Hulpverlening

Wij werken oplossingsgericht. Dit betekent dat de nadruk ligt op de oplossing van uw probleem. We kijken minder naar de oorzaak van uw problemen. Samen met de maatschappelijk werker stelt u een plan op met duidelijke doelen. U bespreekt wat u wilt bereiken en u gaat samen op zoek naar uw eigen krachten en kwaliteiten om dat te bereiken. Daarbij kijkt u samen naar mogelijkheden in u zelf en uw omgeving om uw probleem op te lossen. Uw eigen inzet is daarbij heel belangrijk. Want uiteindelijke is het doel dat u zelfstandig verder kunt, zonder hulp. 

De hulpverlening bestaat uit een aantal gesprekken en duurt meestal kort. Soms is langere hulp nodig. Elk gesprek duurt ongeveer drie kwartier tot een uur.

Afsluiting

Aan het eind van de hulpverlening bepaalt u of u goed geholpen bent. Dat doet u onder andere aan de hand van de volgende vragen:

  • Heeft u een antwoord op uw vraag / zijn uw doelen bereikt?
  • Wat heeft geholpen / hoe gebruikt u uw kracht en mogelijkheden?
  • Wat doet u bij terugval of nieuwe problemen?
  • Wat vond u van de hulp?

Na de afsluiting

Is onze hulpverlening afgerond, maar wilt u extra ondersteuning thuis? Dan kunt u een hulp vragen van een vrijwilliger maatschappelijk werk. Lees meer...

Deel deze pagina: