MDF biedt deze hulp aan in de volgende gemeentes: Dronten | Lelystad | Zeewolde

Administratie ordenen

Post opruimen

Het is belangrijk dat u de post op tijd verwerkt. Dat is noodzakelijk om geldzaken goed te kunnen regelen. U weet dat de rekeningen op tijd betaald worden en u kunt alle belangrijke papieren makkelijk terugvinden.

U heeft in ieder geval nodig:

  • Een ordner met tabbladen
  • Een mapje voor de rekeningafschriften van de bank
  • Een pen en perforator
  • Een vaste plaats in huis om de post en administratie te bewaren.

Maak tabbladen voor bijvoorbeeld:

  • Salaris - of uitkeringsspecificatie
  • Kinderbijslag
  • Huur of hypotheek
  • Energie en water
  • Garantiebewijzen
  • Telefoon
  • Zorgverzekering
  • Belastingzaken
  • Pensioen

Krijgt u post, maak deze dan nog dezelfde dag open. Handelt u de post niet meteen af, bewaar deze dan op een vaste plaats.

Administratie bijhouden

Ga eens per week aan tafel zitten om uw administratie te doen. Lees alle brieven door en maak 5 stapeltjes:

  1. Weggooien
    Bij de post zit vaak reclame. Reclame kan meteen bij het oud papier. Dat ruimt lekker op.

  2. Bewaren
    Een groot deel van de post bestaat uit allerlei berichten: een eindafrekening van het energiebedrijf, nieuwe verzekeringspapieren of een bericht over de huurverhoging. Ruim deze berichten op in een ordner. Sorteer de post op afzender en stop alles achter het juiste tabblad. Dan raakt er niets zoek.
    Dit soort berichten hoeft u niet jarenlang te bewaren. Krijgt u bijvoorbeeld nieuwe verzekeringspapieren, dan kunt u de oude weggooien.

  3. Betalen
    Rekeningen krijgt u steeds vaker via de mail. Het is handig om ze te printen, dan houdt u overzicht.
    Op de rekening staat de datum waarop het geld betaald moet zijn. Schrijf op de rekening wanneer u het geld heeft overgemaakt. De rekening doet u in de ordner.
    Maak in uw ordner onder een tabblad ‘nog te betalen’. Hierachter stopt u de rekeningen die u niet meteen betaalt. Kijk steeds als u uw post opruimt, of u nog rekeningen moet betalen.
    Regelt u uw bankzaken via internet? Dan kunt u uw betaalopdrachten klaarzetten voor uitvoering op een later tijdstip.

  4. Nakijken
    Controleer of uw betaalopdrachten zijn uitgevoerd en of de juiste bedragen zijn afgeschreven. Als u dat iedere week doet dan houdt u overzicht.

  5. Antwoord geven
    Op sommige post moet u reageren. U moet bijvoorbeeld belastingaangifte doen, of u wilt bezwaar maken tegen een bepaalde beslissing van de gemeente. Bijna altijd moet u binnen een bepaalde termijn reageren. Die termijn staat in de brief. Lukt het niet om de gevraagde actie te ondernemen, vraag dan om hulp. Maak tot slot een kopie van uw reactie en doe deze in de ordner achter het juiste tabblad.

Tip: Een vrijwilliger geldzaken kan u ondersteunen

Komt u er zelf niet uit, dan kan een vrijwilliger geldzaken van MDF u ondersteunen bij uw administratie. Lees meer...

Advies en hulp 

Zoekt u advies en hulp bij het ordenen van uw administratie? Lees dan hier hoe u contact met ons kunt opnemen. Wij helpen u graag verder. 

Deel deze pagina: